mai 2015

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Exposition Les écritures de Roland Barthes, Panorama, à la BNF
http://www.doclevin.fr/recents/les-ecritures-de-roland-barthes

 

Jean-Marie Straub et Danielle Huillet. Europe 2005, ciné-tract, 2005

« Le 27 octobre 2005 à Clichy-sous-Bois, trois jeunes garçons affolés, poursuivis par la police, se réfugient dans le périmètre interdit d’un transformateur électrique. Deux vont mourir, brûlés vifs, Bouna et Zyed. Si vous en pleurez encore… »

 

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Encadré de Luc Bronner à propos d’un éventuel procès, (découpé dans un Libération d’octobre 2009)

Aujourd’hui le procès est perdu :

« 2005-2015. Il aura donc fallu près de dix ans pour rendre, enfin, un jugement dans le procès des deux policiers poursuivis pour la mort de Zyed Benna et Bouna Traoré dans un transformateur électrique à Clichy-sous-Bois. Le tribunal correctionnel de Rennes a décidé ce lundi de suivre les réquisitions du Parquet et de relaxer Sébastien Gaillemin et Stéphanie Klein. Pour le juge, les deux fonctionnaires n’ont jamais «eu conscience de l’existence d’un péril grave et imminent».

Mais à l’annonce de ce jugement définitif, quelques proches des familles ont laissé échapper leur colère : «Dix ans d’impunité policière ! Dix ans que les policiers se sentent au-dessus des lois !» «C’est choquant !» a aussitôt réagi l’avocat des familles des deux jeunes décédés, Jean-Pierre Mignard, pour qui «la reconnaissance de la non-assistance à personne en danger» ne faisait «aucun doute». Les parties civiles ne peuvent pas faire appel de la relaxe des deux policiers sur un plan pénal. Mais maître Mignard compte faire appel «sur un plan civil». «Nous irons jusqu’à la Cour de cassation s’il le faut», a-t-il lancé. » Libération du jour

http://m.huffpost.com/fr/entry/7276216

Poster_web
http://www.landschaftskunst.at/notes/view/round-table-01/en

«Landscapes of the Anthropocene
Humans make Nature

Landscape is very much a hot topic, as a subject for the arts but also for theoretical reflection. At least since Dutch Nobel Prize winning chemist and atmospheric researcher Paul Crutzen and biologist Eugene F. Stoermer suggested “Anthropocene” as a name for the current geological age, the landscape can no longer be seen simply as beautiful. Landscape is far removed now from idyllic vistas or rustic scenery; it has long been a largely artificial system of human-made spaces, a system moreover subject to highly unpredictable changes.

The idea of pristine, untouched nature simply no longer holds true: humans have irreversibly changed the planet and its ecosystem. They have themselves become a geological factor. Nature is no longer an object to be preserved, but a dynamic interaction between natural and human forces, between movements and formations. This process of nature’s formation has now reached a stage where social and technological processes — rather than biological ones — appear as driving forces on our planet. Society, culture and nature are so tightly intertwined that they can no longer be independently investigated. It would appear that humans are over-taking the previous evolutionary tempo.

Climate change, species extinctions and the pollution of air, water and earth are global phenomena, as is the advanced transformation of the earth’s surface through drilling, tunneling, construction and agricultural cultivation. But in everyday life these changes are experienced on a local basis. Melting glaciers and rising sea levels, storms or floods can be investigated and statistically understood. But how are they actually perceived and interpreted as phenomena? Just as climate influences society, so too do social praxes affect the climate. And how does the anthropocene thesis change our cultural landscape?

Human beings are re-forming the earth to such an incalculable extent that there is no longer a self-regulating “mother” earth on which we can rely. We should no longer be fearful for our survival in nature, but rather for nature itself, since nature is now made by humans: this is the core of Anthopocene theory, according to geoscientist and paleontologist Reinhold Leinfelder.*

Statements > http://www.landschaftskunst.at/notes/cat/statements

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