octobre 2014

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http://www.ina.fr/contenus-editoriaux/articles-editoriaux/piet-mondrian-l-homme-abstrait/
Documents INA: Michel Seuphor parle de Mondrian (trois vidéos)

http://mediation.centrepompidou.fr/education/ressources/ENS-mondrian/ENS-mondrian.html

Lu au palais de Tokyo, dans l’exposition Inside, dans un couloir sombre, le cartel de la pièce de l’extended graffiti Guerre du Nord de Cokney

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http://www.douvaine.fr/Decouvrir-Douvaine/patrimoine%20bati/Douvaine%20fait%20des%20bulles…pdf
Lien vers Chaneac> http://lantb.net/uebersicht/?p=3832

http://www.modernamuseet.se/en/Stockholm/Exhibitions/2008/Time–Place-Rio-de-Janeiro/Biographies/

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https://m.youtube.com/watch?v=1AEb7d7DxX8&autoplay=1&rdm=19wei43h5&client=mv-google
John Dixon Hunt in discussion with Mark Laird, 4-8-2010

John Dixon Hunt. The Figure in the Landscape, Poetry, Painting, and Gardening during the Eighteenth Century,

Préface à la deuxième édition 1989.

«In the thirteen years since this book was first published garden history has developed with extraordinary swiftness. More documentation, especially, has been made available; more acute questions are being asked of the materials which provide the basis of garden history. The arguments of this book were being qualified even as its final stages were reached, as the original preface makes clear by quoting Shebbeare on the Italians origins of garden art. Since 1976, I have published Garden and Grove, which was projected during the final stages of The Figure in the Landscape and published in 1986. Garden and Grove explored a period prior to the years covered here, reviewing the English knowledge of and fascination with the Italian Renaissance garden from 1600 to 1750 and examining how Italianate designs were translated into the English scene. So the territory of the two books overlaps, and the one written latter somewhat alters the emphases of the earlier. But that apart, the original aims of The Figure in the Lansdscape are still relevant to the study of gardens, especially those of the English eighteenth century: for it is by a mixed approach, invoking a range of disciplines and materials, that we shall understand them better. Discussions of how literature and the visual arts joined with architecture and horticulture to create the English landscape garden are at the centre of this enquiry, and I hope that with its renewed life in paperback The Figure in the Landscape will continue to be useful to students of this famous episode in European garden history.»
Dumbarton OaksWashington, D. C.

«Depuis treize ans que ce livre a été publié,  l’histoire des jardins s’est développée avec une rapidité extraordinaire. Une documentation plus importante, en particulier, a été mise à disposition; des questions plus pointues se sont posées à partir des matériaux sur l’origine de l’histoire des jardins. Les arguments de ce livre ont été validés, à l’issue de sa rédaction, confirmant le concept des origines italiennes de l’art des jardins, emprunté à Shebbeare et repris dans la préface originale du livre.  Depuis 1976, j’ai publié Garden and Grove, qui a été initié lors de la phase finale de The Figure in the Landscape et publié en 1986.

 Garden and Grove explore une période antérieure aux années couvertes ici, reconsidérant la connaissance anglaise du jardin de la Renaissance italienne 1600-1750 et la fascination qu’il suscite, et examinant comment les modèles (designs) italiens ont été traduits dans la scène anglaise. Ainsi, le territoire des deux livres se chevauche, et le dernier écrit modifie quelque peu les accents emphatiques du premier. Mais ceci mis à part, les objectifs initiaux de The Figure in the Landscape sont encore pertinents pour l’étude des jardins, en particulier pour ceux du XVIIIe siècle en Angleterre : car c’est par une approche mixte, en invoquant une gamme de disciplines et de matériaux, que nous les comprendrons mieux. Les discussions sur la façon dont la littérature et les arts visuels se sont joints à l’architecture et à l’horticulture pour créer le jardin paysagé anglais sont au centre de cette enquête, et j’espère que la vie renouvelée de The Figure in the Landscape en livre de poche continuera d’être utile aux étudiants de ce célèbre épisode de l’histoire du jardin européen.»

Commentaires

«By means of a thorough reading of selected literary works, John Dixon Hunt traces the rise of the art of gardening in eighteenth-century England from a new point of view, its effect on the human mind… The Figure in the Landscape should hold the attention of any reader interested in the arts and the cultural context of literature.» Eighteenth Century Studies
«Par une lecture minutieuse d’œuvres littéraires choisies,  John Dixon Hunt trace la montée de l’art des jardins en Angleterre au dix-huitième siècle d’un point de vue nouveau, celui de son effet sur l’esprit humainThe Figure in the Landscape devrait retenir l’attention de tout lecteur intéressé par les arts et le contexte culturel de la littérature

«Eighteenth-century England saw the rise of a « peculiarly English » art form — landscape gardening — and a corresponding change in attitudes toward the natural world. While the French, who lived under tyranny, had tightly organized, restrictive gardens, the « free » English enjoyed gardens where they were at liberty to wander. John Dixon Hunt examines eighteenth-century letters, literary and critical works, biographies, paintings, prints, and drawings to trace the gradual movement from formal regularity toward a carefully calculated naturalness.»`
«L’Angleterre du 18e siècle a vu la montée d’une forme d’art anglais singulière —le jardin paysager— et un changement correspondant dans les attitudes à l’égard du monde naturel. Tandis que le Français, qui a vécu sous la tyrannie, avait fermement organisé des jardins restrictifs, l’Anglais « libre » jouissait de jardins où il était libre d’errer. John Dixon Hunt examine des lettres du 18e siècle, des œuvres littéraires et critiques, des biographies, des peintures, des estampes et des dessins pour tracer le mouvement graduel de la régularité formelle vers un naturel soigneusement calculé.»

Garden and Grove
The Italian Renaissance Garden in the English Imagination, 1600-1750

John Dixon Hunt
«Garden and Grove is a pioneering study of the English fascination with Italian Renaissance gardens. John Dixon Hunt studies reactions of English visitors in their journals and travel books to the exciting world of Italian gardens: its links with classical villas, with Virgil and farming, with Ovid and metamorphosis, its association with theater, its variety, its staged debates between art and nature. Then he looks at what English visitors made of these Italian garden experiences upon their return home and at how they created Italianate gardens on their estates, on their stages, and in their poems.

With a wealth of literary and visual materials previously untapped, Hunt provides a new history of an intriguing and vital phase of English garden history. Not only does he suggest the centrality of the garden as a focus for many social, aesthetic, political, and philosophical ideas but he argues that the so-called English landscape garden before « Capability » Brown, in the late eighteenth century, owed much to a long and continuing emulation of Italian Renaissance models.

John Dixon Hunt is Professor and Chair, Department of Landscape Architecture and Regional Planning, at the University of Pennsylvania. He edits the international Journal of Garden History and is senior editor of Word & Image. His publications include The Genius of the Place, The Figure in the Landscape, William Kent, and Gardens and the Picturesque.» >http://www.upenn.edu/pennpress/book/921.html